tirsdag 10. juli 2012

Snørestrømper

Måtte lage et innlegg på disse flotte strømpene,
selv om det er lenge siden de er strikket.
Men siden det kom ? etter mønstere på FB sin strikkeside,
tenker jeg at jeg kan jo skrive ned min versjon her :)
...og sånn her har jeg gjort det :

Jeg har brukt garn som passer til pinner 3,5 el 4
- ex. Mor Aase Superwash el ullgarn el noe som har tilsvarende strikkefasthet som det (23m = 10cm)
Maskeantallet må kunne deles på to + to masker + to kantmasker
(Ex. 40m + to masker + to kantmasker = 44m)
Starter stikkingen fra vrangen
1.omg: 1kantm, så 2vrang/2rett ut omg, avslutt med en vrang(kantm)
2.omg: 1kantm, videre 2rett/2vrang ut omg, avslutt med en rett 
3.omg: som 1.omg
4.omg: kantm, så 2rett,kast,2vrang sammen ut omg., avslutt med en rett
5.omg: som 1.omg
Videre strikker jeg riller til jeg har 3-4cm igjen av ønsket leggvidde.
(De blir videre når de tas i bruk, så det er en fordel at de er litt trange i begynnelsen)
Når jeg strikker riller legger jeg tråden i begynnelsen av omgangene 
slik at jeg får løkker som jeg senere kan bruke til å ta opp for tåa i.
Videre stikkes det 1 omg rett.
Så 1.omg, 4.omg, 1.omg, 2.omg og til slutt 1.omg samtidig som det felles av.

Sy så sammen midt foran.
Plukk opp masker til tå.
Fordel på 4 pinner.
Strikk 3 omg rett.
Fell av for tå.

Jeg hekler en avlusnigskant med fastmasker oppe på strømpen. 
Hekle snøret ca 4 ganger strømpens lengde.
Tre og knyt på samme måte som med skoene.
Ferdig :)
Håper dette er forståelig.
Dersom noe er uklart så ikke nøl med å ta kontakt :)
Jeg svarer gjerne :)
Dette er yppelig å bruke restegarnet på.
Striper lager man slik man har lyst til, og der det måtte passe :)

Lykke til :)

Sol og sommerklem
- Line -

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar